مسترمد



جستجو
Close this search box.

اتوسکوپ چیست و کاربرد دستگاه اتوسکوپ

اتوسکوپ چیست یکی از مراحل معاینه فیزیکی بیمار، بررسی وضعیت گوش است که این کار با استفاده از دستگاه اتوسکوپ (Otoscope) انجام میشود. با استفاده از این وسیله میتوان مجرای گوش، پرده صماخ و گوش میانی را معاینه کرد تا به آسیبهای احتمالی پی برد. از بزرگنمایی اتوسکوپ در مواردی برای بررسی بینی نیز استفاده میشود. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم که اتوسکوپ چیست، همچنین اجزای اتوسکوپ و نحوه معاینه گوش با اتوسکوپ را معرفی میکنیم. در انتها نیز به بررسی بهترین مارک اتوسکوپ خواهیم پرداخت.

 

اتوسکوپ چیست؟

اتوسکوپ یکی از تجهیزات پزشکی تخصصی است که برای معاینه گوش به کار می‌رود. این محصول بنا بر میزان دقت اندازه گیری، معاینه بخش‌های میانی و یا حتی داخلی گوش را میسر می‌سازد. ساختمان اصلی دستگاه اتوسکوپ از دو قسمت عمده تشکیل شده است که دارای یک ذره بین قوی و یک لامپ هستند. در واقع محتویات داخل گوش و حتی در مواردی بینی نیز، از طریق بزرگ نمایی دستگاه به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. بر روی سر اتوسکوپ وسیله‌ای کوچک و قابل تعویض به نام ”  اسپکلوم” قرار دارد که به منظور رعایت بهداشت در هنگام  معاینه و عدم انتقال بیماری به افراد دیگر، به صورت یکبار مصرف در نظر گرفته شده است.

 

دیسکوپاتی گردن چیست؟

 

کاربرد دستگاه اتوسکوپ

همان طور که اشاره شد، بیشترین کاربرد دستگاه اتوسکوپ در حوزه معاینات گوش است، به طوری که این دستگاه به نام “گوش بین” نیز لقب گرفته است. تقریباً همه افرادی که دچار عارضه‌هایی نظیر عفونت، ترشح، خارش، مشکلات شنوایی و … در گوش خود شده‌اند، با اتوسکوپ مورد معاینه قرار گرفته‌اند و با آن آشنایی دارند. پزشکان از طریق این دستگاه، قارچ و باکتری‌های احتمالی گوش و یا حتی پارگی پرده آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. البته تشخیص دقیق بیماری رابطه مستقیمی با دقت و کیفیت اتوسکوپ دارد. طبیعتاً روشنایی کافی دستگاه و میزان وضوح تصویر، نقش مهمی در شناسایی علت عارضه ایفا خواهد کرد. در صورتی که محیطی پر نور به منظور معاینه در اختیار پزشک معالج مهیا نشود، مشکلاتی نظیر تغییر رنگ داخل گوش قابل رؤیت نخواهد بود.

 

آیا اتوسکوپ می تواند به گوش شما آسیب برساند ؟

هنگامی که یک پزشک واجد شرایط از این دستگاه در اندازه مناسب و با تکنیک مناسب استفاده می کند ، خطر آسیب رساندن به گوش وجود نخواهد داشت و هیچ مشکلی در استفاده از این دستگاه برای بررسی گوش به وجود نخواهد آمد ، این روند می تواند احساس ناخوشایندی داشته باشد ، اما هرگز نباید دردناک باشد.

اندازه های اسپکولوم مختلفی برای این دستگاه وجود دارد ، بنابراین پزشک می تواند اندازه های مناسب از اسپکولوم را متناسب با کانال گوش فرد بیمار انتخاب کند و کودکان به اندازه باریک تر از اسپکولوم نیاز دارند. در صورت عدم استفاده صحیح از اتوسکوپ هرگونه لغزش توسط پزشک می تواند باعث گیر افتادن دستگاه در مجرای گوش شود و باعث ایجاد احساس درد در بیمار شود.

تکنیک مناسب به ویژه هنگام معاینه کودکان بسیار مهم است ، زیرا هر حرکت ناگهانی ممکن است باعث سوراخ شدن قسمت داخلی گوش توسط این دستگاه شود و همچنین مهم است که ابتدا گوش سالم را ارزیابی کنید تا از خطر آلوده شدن گوش سالم جلوگیری شود. اگر پزشک روش صحیحی استفاده از این دستگاه را نداند خطر سوراخ شدن یا پارگی لاله گوش وجود دارد و حتی ممکن است باعث اختلالات شنوایی طولانی مدت نیز شود.

mastermed

#مَستر مِد™

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

اشتراک‌گذاری مقاله
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *