مسترمد



جستجو
Close this search box.

ابزارهای ست معاینه دندان‌پزشکی شامل چیست؟

ابزارهای ست معاینه دندان‌پزشکی هستن که برای معاینه بیماران در کلینیک‌های درمانی استفاده می‌شن. یکی از انواع ست‌ معاینه شامل اتوسکوپ برای معاینه مجاری گوش و پرده صماخ و افتالموسکوپ برای معاینه شبکیه چشم هستن.

البته برخی از ست‌ها شامل ابزارهای دیگه‌ای مثل فشارسنج، تب‌سنج و گوشی پزشکی هم می‌شن. در واقع پزشک بر اساس تخصص و نیازش هر ابزاری رو نیاز داشت خریداری می‌کنه.

 

ابزارهای ست معاینه دندان‌پزشکی

در این بخش اصلی‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای دندان‌پزشکی رو معرفی می‌کنیم تا در خرید خود دقت کنین.

1. فورسپس

برای اینکه دندانپزشک بتونه اشیاء رو نگه داره از ابزاری به نام فورسپس استفاده می‌کنه. معمولا این وسیله در جراحی‌های عمیق کاربرد داره.

2. ساکشن

ساکشن دقیقا همان ابزاری هست که زمان پرکردن، عصب‌کشی کردن یا جراحی دندان در دهان می‌ذارن تا آب و مایعات دهان رو مثل یک جاروبرقی تخلیه کنه.

3. سرنگ

یکی از پرکاربردترین ابزارهای دندان‌پزشکی سرنگ هست که به کمک آن مواد بی‌حسی به محل موردنظر تزریق می‌شه.

4. آینه دندان‌پزشکی

از مهم‌ترین اجزای ست معاینه پزشکی در کلینیک دندان می‌تونیم به آیینه اشاره کنیم. این ابزار برای بررسی دقیق سطوح دهان و مشکلات دندان ضروری و واجب هست.

5. دریل دندان‌پزشکی

از ترسناک‌ترین ابزارهای دندان، دریل هست. دریل‌ها صدای ترسناکی دارن و با سرعت بالا می‌چرخن تا دندان رو حفاری یا اینکه پلاک‌ها، باقیمانده مواد ترمیم وغیره رو حذف کنن.

6. سوند معاینه

سوند ابزاری هست که علاوه بر معاینه و تشخیص دندان‌های شکسته و ترک‌خورده در جرم‌گیری هم استفاده می‌شه. این وسیله از استیل زنگ نزن یا پلاستیک هست و شکل مخروطی یا استوانه‌ای داره.

7. کندانس و پنس دندان‌پزشکی

از پنس برای گرفتن وسایل و پنبه و از کندانس برای متراکم کردن مواد استفاده می‌شه.

 

بهترین تب سنج های غیر تماسی در بازار کدامند؟ + مقایسه

 

8. دستکش پزشکی

از ضروری‌ترین اجزای ست معاینه دندان، دستکش پزشکی هست. دستکش برای رعایت اصول بهداشتی لازمه هر درمانی هست. بهتره از دستکش‌های پلاستیکی استفاده کنین که برای بیمار حساسیتی ایجاد نشه.

9. برنیشر

برنیشر یکی از اجزای ست معاینه پزشکی برای درمان دندان هست که برای صاف کردن آمالگام استفاده می‌شه. البته برای برش، حذف مواد آلوده و ترمیم دندان هم از این وسیله استفاده می‌کنن.

10. چیزل

از چیزل برای تمیزکردن دندان و فضاهای بین دندانی استفاده می‌شه. در واقع وظیفه این ابزار از بین بردن ذرات غذایی باقیمانده بین دندان، رسوبات و پلاک‌های دندانی هست.

11. کارور

زمانی که پزشک بخواد کامپوزیت یا آمالگام رو فرم بده از کارور استفاده می‌کنه. سر این ابزار چاقویی یا بول داده شده هست. از جمله کارورهایی که پزشک‌ها استفاده می‌کنن می‌تونیم به هولن باخ، کلوئید دیسکوئید و کارور فراهمز اشاره کنیم.

12. پیش‌بند

بسیاری از دندانپزشکان اولین و مهم‌ترین الویتشان پیش‌‌بند دندان‌پزشکی هست و تاکید دارن که در ست موردنظر آن‌ها وجود داشته باشه.

 

در عصر حاضر تنوع زیادی در اجزای ست معاینه پزشکی وجود داره. این تنوع باعث متفاوت بودن قیمت می‌شه. در واقع هر پزشکی با توجه به اینکه چه تخصصی داره باید ست معاینه مخصوص حیطه کاری خودش رو خریداری کنه. مثلا اگه شخصی در حیطه دندان مشغول به کار هست، می‌تونه ست‌های موجود رو بررسی و متناسب با نیاز، بودجه و کیفیت کار مناسب‌ترین خرید رو داشته باشه.

mastermed

#مَستر مِد™

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

اشتراک‌گذاری مقاله
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *