مسترمد



جستجو
Close this search box.

معرفی فشارسنج و بررسی (انواع دستگاه فشار خون) + راهنمای خرید

معرفی فشارسنج فشار خون یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت قلب و عروق به حساب میاد. اندازه‌گیری دقیق و منظم فشار خون می‌تونه به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کنه. به همین دلیل، انواع فشارسنج یا دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون وجود دارن که هر کدوم ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خودشون رو دارن. در این مقاله، مداسمارت به معرفی و بررسی انواع مختلف فشارسنج‌ها به ساده ترین زبون ممکن خواهد پرداخت تا شما بتونین یک انتخاب هوشمند در خرید دستگاه فشار خون مناسب داشته باشین. پس تا انتهای این مطلب مسترمد رو همراهی کنید.

 

 

معرفی فشارسنج چیست؟

دستگاه فشارسنج وسیله‌ای هست که برای اندازه‌گیری فشار درون یک محیط استفاده میشه. این دستگاه معمولاً شامل یک سنسور فشار و یک واحد نمایش است که نشون‌دهنده مقدار فشار درون سیستم(در کاربردهای پزشکی سیستم بدن انسانه) هست. اسفیگمومانومتر وسیله‌ای هست که از اون برای اندازه‌گیری فشار خون استفاده میشه. کلمه‌ اسفیگمومانومتر (sphygmomanometer) برگرفته از واژه‌ی یونانی sphygmos به معنی نبض یا ضربان قلبه، و ماموتر به دستگاهی اشاره دارد که برای اندازه گیری فشار یا تنش مورد استفاده قرار میگیره.

 

 

معرفی انواع فشارسنج

درسته که کاربرد کلی همه فشارسنج ها یک چیزه ولی هرکدوم از مدل های مختلف فشار سنج طرز کارکرد و دقت متفاوتی داره. در ادامه می خوایم شما رو با انواع دستگاه فشارسنج آشنا کنیم تا شما بتونین باتوجه به نیازتون مناسب ترین دستگاه رو برای خودتون خریداری می کنید.

به طور کلی انواع فشارسنج را می تونیم در سه دسته زیر دسته بندی کنیم:

  1. فشارسنج دیجیتالی
  2. فشارسنج جیوه ای
  3. فشارسنج عقربه ای

 

فشارسنج دیجیتال چیست

معرفی فشارسنج فشارسنج‌های دیجیتال، که همچنین به عنوان فشارسنج‌های الکترونیکی شناخته می‌شن، این دستگاه‌ها از تکنولوژی الکترونیکی برای اندازه‌گیری فشار خون و نمایش اون به صورت دیجیتال استفاده می‌کنن.

فشارسنج‌های دیجیتال کار خودشون رو با استفاده از یک تکنیک به نام “استوانه‌بندی الکترونیکی” انجام می‌دن. وقتی شما فشارسنج را به بازو یا مچ خود متصل می‌کنید، دستگاه شروع به فشردن استوانه می‌کند. هنگامی که فشار در استوانه به اندازه کافی افزایش پیدا کرد، دستگاه شروع به کاهش فشار می‌کنه و در همین حین، سنسورهای الکترونیکی فشار خون رو اندازه‌گیری می‌کنه.

معرفی فشارسنج

 

فشارسنج‌های دیجیتال در محیط‌های مختلفی استفاده می‌شن. اونا می‌تونن در محیط‌های بالینی مثل بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها استفاده بشن، که در این محیط‌ها پزشکان و پرستاران از اونا برای اندازه‌گیری فشار خون بیماران استفاده می‌کنن. همچنین، فشارسنج‌های دیجیتال می‌تونن در خانه استفاده بشن. بسیاری از افراد از این دستگاه‌ها برای پیگیری فشار خونشون و مدیریت بیماری‌هایی مانند هیپرتانسیون استفاده می‌کنن.

 

 

 

فشارسنج بازویی چیست

فشارسنج بازویی یک ابزار پزشکیه که برای اندازه‌گیری فشار خون ازش استفاده میشه. این دستگاه‌ها می‌تونن به صورت دیجیتال یا مکانیکی باشن و برای کنترل و پیگیری بیماری‌های قلبی-عروقی مورد استفاده قرار می‌گیرن. فشارسنج‌های بازویی معمولاً دقت بیشتری نسبت به مدل‌های مچی دارند.

 

این دستگاه‌ها طراحی شدن تا بتونن به راحتی توسط افراد عادی در منزل مورد استفاده قرار بگیرن. همینطور بسیاری از مدل‌های مدرن این فشارسنج ها قادر به ذخیره نتایج اندازه‌گیری‌های گذشته هستن، که این امکان رو میدن که پیگیری وضعیت فشار خون در طول زمان برای بیمار امکان‌پذیر باشه.

 

 

فشارسنج مچی چیست

فشارسنج مچی یکی دیگه از انواع فشارسنج هست که برای برخی افراد بسیار مناسبه. با این حال، مانند هر ابزار دیگه ای، فشارسنج مچی هم مزایا و معایب خاص خودش رو داره. در ادامه مزایا و معایب این فشارسنج رو بررسی می کنیم:

مزایا فشارسنج مچی:

  • قابل حمل: فشارسنج‌های مچی معمولاً کوچکتر و سبک‌تر از فشارسنج های بازویی هستن، به همین دلی برای سفر یا استفاده در خارج از خونه بسیار مناسب‌ترن.
  • راحتی: برای افرادی که استفاده از فشارسنج بازویی براشون سخته، فشارسنج مچی میتونه یه انتخاب خیلی خوب باشه.
معرفی فشارسنج

 

معایب فشارسنج مچی:

  • دقت کمتر: فشارسنج های مچی ممکنه دقت کمتری نسبت به مدل‌های بازویی داشته باشن. این به خصوص در مواردی هست که مچ دست در سطح قلب قرار نگیره، که می‌تونه منجر به خواندن نادرست بشه.
  • حساسیت بیشتر به حرکت: وقتی از این دستگاه استفاده می کنید نباید خیلی دستتون رو تکون بدین چون ممکنه که این امر باعث بدست اومدن جواب نادرست بشه.

 

 

فشارسنج جیوه ای

فشارسنج جیوه‌ای (Mercury sphygmomanometer) یکی دیگه از انواع فشارسنجه. در ین نوع فشارسنج، برای اندازه‌گیری فشار خون، جیوه (یا عنصر شیمیایی با نماد Hg) به عنوان منبع فشار مورد استفاده قرار میگیره.

فشارسنج جیوه‌ای شامل یک لوله شیشه‌ای عمودی هست که در داخل اون جیوه قرار داره. در بالای لوله، یک کیسه بادکنکی وجود داره که برای ایجاد فشار هوا درون لوله استفاده میشه. در پایین لوله، یک سیستم سنجش فشار قرار گرفته که شامل یک سوزن نشانگره که به طور مستقیم با سطح جیوه در لوله ارتباط داره. با تغییر فشار هوا درون کیسه بادکنکی، سطح جیوه در لوله تغییر می‌کنه و این امر تغییرات فشار خون رو نشون میده.

معرفی فشارسنج

 

استفاده از فشارسنج جیوه‌ای به دلیل دقت بالا و قابلیت تنظیم فشار، در محیط‌های بالینی و پزشکی بسیار رایج بوده. با این حال، به دلیل مسائل بهداشتی و زیست محیطی مرتبط با استفاده از جیوه، استفاده از فشارسنج جیوه‌ای در بسیاری از کشورها ممنوع شده. به جای اون، فشارسنج های دیجیتال و فشارسنج های آنروئید مورد استفاده قرار می‌گیرن که بدون استفاده از جیوه کار می‌کنن.

 

 

مطالعه بیشتر

کاربرد بیوفیدبک چیست؟

 

فشارسنج عقربه ای

فشارسنج عقربه‌ای یا همان فشارسنج آنروئید، نوعی فشارسنج مکانیکی هست. این دستگاه شامل یک منبع فشار هوا، یک سیستم سنجش فشار و یک صفحه نمایش عقربه‌ای هست.

در فشارسنج عقربه‌ای، فشار هوا توسط یک منبع هوا (معمولاً یک کیسه بادکنکی) تولید میشه. سپس، فشار هوا از طریق لوله‌های اتصالی به سیستم سنجش فشار منتقل میشه. سیستم سنجش فشار شامل یک مکانیزم عقربه‌ای هست که با تغییر فشار هوا، حرکت می‌کنه و مقدار فشار رو نشون میده. صفحه نمایش عقربه‌ای هم برای خواندن مقدار فشار خون استفاده میشه.

 

فشارسنج عقربه‌ای به دلیل سادگی و قابلیت استفاده آسون، همچنین دقت قابل قبول، همچنان در بسیاری از محیط‌های بالینی و پزشکی استفاده میشه. این دستگاه معمولاً در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌ها و حتی در خانه‌ها استفاده میشه.

 

 

 

mastermed

#مَستر مِد™

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

اشتراک‌گذاری مقاله
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *